Mountainbiken in Welkom op Europa's langste mountainbike downhill !



Op deze bladzijde enige informatie over Europa's langste downhilltrack: 32 km alleen maar omlaaaag !

In de Franse Alpen ligt Sainte Marie de Vars, een klein buurdorpje van Vars, het bekende skidorp. Je komt er makkelijk als je vanaf Guillestre de D902 neemt (gebruik je GPS ...). Hier kun je met de dubbele stoeltjeslift inklusief fiets omhoog om vervolgens helemaal naar Embrun omlaag te knallen. En Dat Is Een Belevenis !

Je eindigt dus in Embrun en het is absoluut af te raden om per fiets naar Sainte Marie de Vars terug te keren. Daar vanuit gaande kun je kiezen uit twee mogelijkheden voor de aanrij- en de terugreis :

- Je rijdt met je eigen auto naar Sainte Marie de Vars of je laat je afzetten in Sainte Marie de Vars waarna je aan de tocht begint.
- Vervolgens ga je met de speciale bus terug naar (je eigen auto in) Sainte Marie de Vars of je laat je vanaf Embrun persoonlijk terugbrengen rechtstreeks naar je verblijfadres (of naar je auto in Sainte Marie de Vars).

Het punt is dus dat je vooraf bepaalt of je met die bus retour wilt naar Sainte Marie de Vars. Je kunt namelijk wel elke dag met de lift omhoog maar niet elke dag met die bus retour omdat dat speciaal vervoer is op bepaalde dagen. Daarover verderop meer.

Je nadert per auto Sainte Mairie vanuit de hoogte en ziet de stoeltjeslift al duidelijk, inklusief grote p-plaats. Aan de rand van de p-plaats staat een klein houten hokje met daarin een joekel van een touchscreen terminal en een bank-pinautomaat. Hier kun je diverse soorten tickets kopen voor de lift. Omdat je echter in 'la douce France" bent moet je dit hokje niet hebben als je de downhill wilt doen. En als je dit op tijd leest kan je dat dus makkelijk 20 wacht-, zoek- en twijfelminuten stoven in de soleil schelen.

Je fietst dus direkt door naar de lift en maakt daar duidelijk dat je de downhill (descente) wilt doen. Iets dat overigens niet heel veel uitleg benodigd als je met een fiets aankomt. Zolang het geen racefiets is... Je betaald dan ter plekke (contant) voor een enkele reis omhoog, van 1600 naar 2500 meter, inklusief fiets.

Dat gaat met 2 stoeltjesliften achter elkaar die elk ongeveer de helft van de stijging overbruggen. Tussen die twee liften moet je ongeveer 100 meter vlak afleggen. Er is daar trouwens een prachtig meertje, fiets er eens omheen, je kunt daar eventueel meer tijd doorbrengen en de lift draait toch wel kontinue door.

Tip: zorg dat je voor het instappen je fototoestel paraat hebt (met een verse batterij erin) en wel met het koordje om je pols... Het is niet handig om onderweg in de liftstoel in je rugzak te gaan graaien ... Ga ook zeker niet op zoek naar je telefoon want die hebben geen koordje. Berg dus ook je fietsbril op voor het instappen als je wilt fotograveren. De meeste marmotten hebben trouwens al een bril en een telefoon want het zijn net mensen ...

Boven aangekomen is het eerst tijd voor wat kijktijd. Op deze plek zit je met 2500 meter waarschijnlijk op het allerhoogste punt van je vakantie(s). Even Genieten dus van de schitterende uitzichten.

Vanaf de bovenste lift op 2500 meter ga je dan eerst rechtdoor de brede weg omlaag. Hier zit het al meteen vol gaten en geulen. Je ziet in de verte een giga-prachtig bergen-panorama en bent gauw afgeleidt, zie de hoofdfoto. Maar al na ongeveer 200 meter moet je haaks rechtsaf, van de brede weg af. Er staan daar echter heel veel borden en bordjes over skieen dus je mist de juiste makkelijk.

Als dat daar fout gaat en je rechtdoor rijdt heb je een echt probleem want dan zit je op de officiele VTT route 23. Daar ga je met hele grote bogen supersteil en knalhard omlaag naar Vars. En terugfietsen is geen optie ... Na een half uur ben je dan daar waar je niet zijn moet en al weer zo'n 600 hoogtemeters lager...

In dat geval is de enige leuke oplossing om over het asfalt omlaag te scheuren van Vars naar Sainte Mairie en je weer opnieuw te melden bij de lift. Als je niet eerst te lang in Vars blijft hangen herkennen ze je wel en begrijpen dat je fout bent gereden. Waarschijnlijk ben je ook niet de eerste ...

Ze bellen dan even omhoog naar de 2e lift om te melden dat je een toerist de pays bas bent die zich vergist heeft. En dan mag je dus gratis opnieuw mee omhoog. Zo heb je wel mooi 2 keer de tijd om vanuit de lift schitterende foto's te maken ...

Bedenk ondertussen wel dat je vakantie hebt en op deze route een ongeluk (zonder -je) in een klein bochtje zit. De snelheid loopt snel hoog op en je rijd continue onverhard over grind en rotsstukken tot 15 cm groot. Deze weg is zo'n 4 meter breed en gemaakt voor grote, zware bosbouw-voertuigen. In no-time zit je na elke bocht zo weer op de 60 kmh als je (wel) oplet. Let je even niet op dan wordt het direkt gevaarlijk.

Bovendien is dit een openbare weg en zou er bv ook een traktor omhoog kunnen komen. Zorg dus voor een goede fiets en goede helm. En hééééle goede remmen. Of huur een fiets in Vars want daar zijn sowieso 3 mtb-speciaalzaken. Je zou dan meteen eens een fully of een echte vette downhiller kunnen proberen.

Overigens is deze rit niet moeilijk qua ondergrond aangezien de hele afstand wel offroad is maar zonder singletracks, bulten, geulen, wortels, schaduw, dropoffs, etc... Het punt is hier vooral de hoge snelheid en het telkens weer maximaal laat (willen) remmen en dan high-speed insturen in de haarspeldbochten. Voor een ervaren mtb-er is dit vooral genieten. Voor een minder ervaren fietser is het vooral een sensatie.

Als je na 30 km highspeed uiteindelijk in Embrun bent aangekomen ben je een heel eind van het begin verwijderd. En terugfietsen is zeker geen optie omdat dat veel te ver is. Bovendien gaat de helft van de terugweg langs over een RN van 90kmh ietsje omhoog zonder fietspad en de andere helft duidelijk meer ietsje omhoohug en wel zonder fietspad...

Maar de oplossing is een goede. Want de reden dat je als mtb-er contant moet betalen bij de lift is omdat ze op die manier het aantal downhillers kunnen tellen. Vervolgens geven ze dat aantal (plus jezelf) door aan een lokale busondernemer. Vooropgesteld dat je onderaan de lift bij de start ook alvast dat retour-buskaartje hebt gekocht... Deed je dat niet dan kun je misschien toch wel mee als de bus niet vol zit. Maar misschien ook niet ...

Et voila: op het (bij de lift) aangegeven tijdstip komt er een busje of touringcar (of komen zelfs beiden) voorrijden op de rotonde vlak naast Embrun. En wel kompleet met hele grote open fietsaanhanger(s). Dat tijdstip is ergens halverwege de middag en de terugreis inklusief opladen en afladen duurt vanaf dan nog ongeveer 2 uur. Niet dat dat erg is want de stemming in de bus is opperbest aangezien het voor iedereen een geweldige ervaring is geweest en er dus volop gekletst wordt. Degenen die het eventueel minder leuk vonden gaan immers sowieso niet met de bus retour maar met een prive-ambulance.

Zoek dat officiele tijdstip van de bus op bij de start onderaan de lift want op het eindpunt is geen informatie aanwezig. Als je dat tijdstip weet kun je je fietstijd inschatten en daar een paar nageniet-uren in Embrun bij optellen. Zo kun je een idee opdoen over je gewenste starttijd. Dat ophaalpunt ligt namelijk in het kale veld ruim buiten (en beneden...) Embrun in de volle zon. Het is zeker een slecht idee om daar lang op wat dan ook te moeten wachten !

Vervolgens komt de bus aanrijden en zie je iedereen nerveus en nerveuzer worden over het antwoord op de vraag of de fiets wel meekan. Maar wees dus niet bevreesd als je toch denkt dat er niet genoeg plaatsen op de aanhanger(s) zijn. Zo gaan dikke downhillbikes sowieso onderin de bus want die banden passen niet in de haken van de aanhanger(s). Iedere persoon en fiets kan heus mee, er is geteld en de firma wil uiteraard ook echt niet twee keer rijden.

Het is wel verstandig om even bij je fiets te blijven en zo veel mogelijk te helpen met aanreiken, opladen en inhaken. En uiteraard haal je alles eraf dat kapot kan en/of er anders vanzelf wel afvalt. De medewerkers doen hun best maar het op- en afladen van 20 tot 80 fietsen bij 35C in de volle zon is voor hun geen hobby maar werk ...

Je zit vervolgens in de bus waarschijnlijk tussen allemaal fransozen en francaises, varierend van selfies-nivo met huur-mtb tot ervaren crosser. Waarbij de leeftijd varieert van 12 tot 50 jaar, een enkeling is ietsje ouder misschien (...). Tip : probeer de zon in te schatten en ga dan links of rechts zitten, het liefst op een binnenstoel. Op de RN (naar het noorden) is links twijfelachtig, vanaf de RN omhoog (naar het oosten en weer zuidwaarts) is links wel de schaduwkant. Die 35C kan achter glas ook 45C worden ...

De bus gaat vervolgens zonder stoppen omhoog langs Guillestre en ook langs St Marie, helemaal tot in Vars. Want het is nu eenmaal niet mogelijk om op een tussenpunt tussen-fietsen af of uit te laden terwijl er ook mensen in Vars geparkeerd hebben. Maar vanaf Vars knal je met bonus (en schijfremmen) in 10 minuten met zeer hoge snelheid tussen en langs de auto's (link !) over het asfalt terug omlaag naar Sainte Mairie de Vars.

Je kunt ook overwegen om je auto direkt al in Vars te parkeren. Maar kijk op de heenweg vanuit de auto dan in St Marie toch eerst even of de liften en de bus in bedrijf zijn, dat scheelt een vervelende asfaltklim terug naar Vars...

Zet sowieso een paar mooie tracks in je GPS die hier beginnen cq langskomen. Als de downhill om welke reden dan ook niet kan doorgaan kun je er dan toch nog een hele mooie dag van maken. Neem dus ook zeker wel je maximale hoeveelheid water mee, en je rugzak, eten, etc, etc. De downhill duurt door de snelheid niet zo heel lang tenzij je pech krijgt ... Hebben is hebben, je kunt altijd nog een bidon toch in je auto achterlaten, al is dat altijd onverstandig.

Onder voorbehoud (situatie 2009): Het busvervoer wordt 3 keer per week verzorgd op de ter plekke aangegeven dagen. Die dagen en het retourtijdstip worden hier expres niet aangegeven om te voorkomen dat die a.g.v. mogelijke wijzigingen tot verkeerde verrassingen zouden leiden. Het parkeren is gratis en de kosten zijn ongeveer € 8,50 voor de 2 liften samen en ongeveer € 11,- voor de bus. Zoals al geschreven is terugfietsen geen optie...

Voor alle duidelijkheid: je kunt de downhill dus altijd doen (aangezien de liften heel vaak in bedrijf zijn) maar zult op andere dagen zelf de retourrit moeten regelen.

Embrun is sowieso een heel leuk stadje dus je kunt je daar prima vermaken in de uren tot aan de terugreis. Ga eens kijken in het centrum (100 hoogtemeters na de downhill haha) of ga naar het prachtige strand (50 laagtemeters plus retour puf). Of laat je daar ophalen en kombineer een en ander. Kleine fabrieksijsjes zijn in Frankrijk redelijk duur maar grote sorbets op een terras niet ! En neem een goed slot en een goed fototoestel mee en/of je zwemspullen.


Want eindelijk geldt hier: des te zwaarder je bent des te sneller je gaat !

Bon voyage et bon courage!


De panorama-foto's staan hieronder (en de grote zitten erachter)


Download hier de MTB-track van het downhill parcours van Sainte Mairie de Vars naar Embrun


Bovenaanzicht van de track

Downhill Sainte Mairie de Vars Embrun overzicht van de route

Hoogteprofiel en snelheden

Downhill Sainte Mairie de Vars Embrun hoogteprofiel

Dalingspercentages en snelheden

Downhill Sainte Mairie de Vars Embrun dalingspercentages
Tip : ook in Abries (noord-oost van Guillestre) kun je downhillen (klik hier) . Niet zo spectaculair qua afstand en hoogte maar wel mooi met echte downhill singletracks en dat wat er zo bijhoort. De zwa(a)rste ga je daar zeker niet rijdend afleggen... Je koopt een morgen-, een middag- of een dagticket. In het dorpje kun je je wel met een lunch vermaken, en je hebt vakantie toch ?!


TOP